شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

هشدار جدي روحاني به اروپايي‌ها؛ آژانس جاي سياسي‌كاري نيست/ يك كلمه هم به برجام اضافه نمي‌كنيم/ به محض برداشتن تحريم‌ها توسط آمريكا، تعهدات را اجرا مي‌كنيم

۴۰ بازديد
وي خطاب به آمريكايي‌ها گفت: لطفاً وقت تلف نكنيد، من به صراحت مي‌گويم كه اتلاف وقت و امروز و فردا كردن به نفع هيچ كس نخواهد بود. اگر وقت تلف شود و كاري به تأخير بيفتد، مسئول مستقيم آن آمريكا خواهد بود. ايران اعلام آمادگي كرده و گفته هر زمان تحريم برداشته شود، ما به تمام تعهدات‌مان بدون استثنا عمل خواهيم كرد.

                                                   هشدار جدي روحاني به اروپايي‌ها؛ آژانس جاي سياسي‌كاري نيست/ يك كلمه هم به برجام اضافه نمي‌كنيم/ به محض برداشتن تحريم‌ها توسط آمريكا، تعهدات را اجرا مي‌كنيم

رئيس جمهور در واكنش به اقدامات اخيري كه عليه ايران تلاش شد در قالب آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام پذيرد، گفت: آژانس جاي كار سياسي نيست؛ سه كشور اروپايي بدانند آژانس جاي بازي سياسي نيست.

به گزارش «تابناك»؛ حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور امروز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند در آيين بهره‌برداري از طرح‌هاي ملي وزارت كشور اظهار داشت: در اين طرح، حدود يك‌هزار طرح و پروژه در استان‌هاي مختلف و شهر‌هاي متعدد افتتاح شد كه بسيار ارزشمند است، در حالي كه ما در شهر‌هاي بزرگ، نيازمند كار‌هاي بسياري هستيم.

وي با بيان اينكه تراكم جمعيت در شهر‌هاي بزرگ زياد است و مردم بايد بموقع به كار‌هاي خود برسند، افزود: نياز به حمل و نقل بسيار روان در شهر‌هاي بزرگ مهم است، چون مردم زندگي سالم مي‌خواهند و به همين دليل، بايد محيط زيست سالمي را هم فراهم كنيم و خدمات به مردم برسد كه مي‌توانم به آب، برق، فاضلاب و طرح‌هاي مختلف عمراني اشاره كنم.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: اجرا و بهره‌برداري از طرح‌هاي عمراني مي‌تواند حركت بسيار خوبي براي رفاه مردم ايران باشد.

روحاني با اشاره به روز نيكوكاري افزود: هر كار خيري كه براي مردم انجام شود، مي‌تواند موجب خرسندي مردم شود. برخي كار‌هاي خير براي مردم مي‌مانند كه مي‌تواند شهر زيبا و آرام و توأم با نشاط را براي مردم به وجود آورد كه اين كار‌ها از جمله اقدامات نيكوست كه از سوي دولت انجام مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: قرن‌هاي متمادي از مهندسي و طراحي صورت گرفته در شهر اصفهان گذشته است و آن‌ها با تلاش‌هاي خود ميدان نقش جهان اصفهان را احداث كرده‌اند كه ميداني بسيار زيبا، لذت‌بخش و افتخارآفرين است و عملاً اين ميدان و اطراف آن تاريخ را تبيين كرده و كتاب بسيار روشني از كشورمان است. در روزگار گذشته ميداني را در اصفهان ساخته‌اند كه بعد از صد‌ها سال همچنان بزرگترين ميدان شهر‌هاي ايران است و وقتي ما كاري را با نظر بلند و براي قرن‌هاي آينده انجام دهيم، همچنان ماندگار است.

روحاني با اشاره به ساخته شدن پايتخت جديد مالزي گفت: اين شهر از اصفهان اقتباس شده است و همه كار‌هاي عمراني صورت گرفته در آنجا به تأسي از سي و سه پل، ميدان نقش جهان و مسجد شيخ لطف‌الله بوده است. ماهاتير محمد نخست‌وزير سابق مالزي هم در اين باره گفته است كه من شهري را به زيبايي اصفهان در دنيا نديده‌ام.

وي گفت: وقتي كاري بزرگ و دقيق انجام مي‌شود و اين كار هم توسط مهندسين فكور و حكيم عملياتي مي‌شود، سال‌هاي سال ماندگار است، در حالي كه در برخي محلات كار‌هايي صورت مي‌گيرد كه وقتي در ابتداي ورود به آن محله هستيم، نمي‌توانيم آن را تحمل كرده و آن را نگاه كنيم و بايستي سر خود را پايين بگيريم و اگر سرمان را بالا بگيريم گيج خواهيم خورد و عملا ساختمان‌هاي بلند و بي‌حساب و كتاب براي پول درآوردن ساخته‌اند.

رئيس‌جمهور گفت: مهندسين قديمي كه در طول تاريخ كار‌هاي عمراني انجام داده‌اند، به ما درست عبرت مي‌دهند كه چگونه بايد شهرسازي كنيم و در چارچوبي درست و متوازن اقدامات لازم را انجام دهيم، اما با اين حال در سال‌هاي اخير كار‌هاي بسياري انجام گرفته كه مترو يكي از آنهاست.

رئيس‌جمهور افزود: با آنكه طراحي متروي تهران مربوط به قبل از انقلاب است، اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي عده‌اي مخالف آن بودند و حتي در مجلس اول يكي از بحث‌هايي كه هيچ موقع به ثمر نرسيد مربوط به احداث و يا عدم احداث مترو در تهران بود، اما اين كار در مجلس دوم آغاز شد و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مصرّ به انجام اين كار بود و من هم به عنوان نماينده تهران به همراه عده‌اي از نمايندگان مسئول مصوب كردن متروي تهران شديم تا به ثمر رسيده و به نتيجه برسد.

رئيس‌جمهور گفت: امروز مترو يك نعمت است براي مردم و در روز صلح هم نعمت محسوب مي‌شود و اگر هم خداي ناكرده جنگي پيش بيايد، پناهگاه بسيار خوبي براي مردم است و در كنار ساير خدمات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

روحاني گفت: كار‌هاي بسيار خوبي در بحث فاضلاب كشور هم انجام شده است، ضمن اينكه در موضوع آب هم اقدامات خوبي انجام داده‌ايم؛ در سال ۹۳ ما ترس آن را داشتيم كه بخشي از آب تهران قطع شود و شاهد كمبود آب بوديم، ولي با سرعت بسيار بالايي سدسازي را براي انتقال آب به شرق تهران انجام داديم.

وي گفت: شرايط در كشور آرام‌تر است و مردم با آرامش بهتري مي‌توانند زندگي كنند. نمي‌گويم نقصي وجود ندارد، ولي اينكه هر روز افتتاح‌هاي مختلفي در تهران و ساير شهر‌هاي بزرگ صورت مي‌گيرد، به اين معناست كه همه مسئولين شهري، وزارت كشور، شوراي شهر و شهرداران كشور تلاش كرده و براي آنكه مردم زندگي بهتري داشته باشند، مطلوب است.

وي ادامه داد: هر چه بتوانيم شهر‌هاي خود را به درخت زينت ببخشيم، در زمينه آسان‌تر كردن تنفس مردم و زيباتر شدن شهر‌ها گام برمي داريم، ضمن اينكه زراعت درخت در اطراف شهر‌ها هم مي‌تواند ما را نسبت به جنگل‌ها بي‌نياز كرده و بايد مانع از بين رفتن جنگل‌ها و تخريب درختان شويم.

وي افزود: امروز روز بسيار خوب و بانشاطي براي ما بود كه در شهر‌هاي مختلف كشور حركت آباداني را در ماه اسفند كه نزديك فروردين است را شاهد بوديم و از همه مسئولين و مهندسين و كارگران شهرداري‌ها و شوراي شهر و وزارت كشور و مسئولين براي آباداني كشور تشكر مي‌كنم.

روحاني خاطرنشان كرد: ما از اول علاقه مند بوديم كه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كنيم و آژانس هم به خوبي مي‌داند كه جمهوري اسلامي همكاري خوبي را با آن‌ها در اين مدت انجام داده و گزارشات آژانس هم چنين موضوعي را نشان مي‌دهد. عده‌اي كه فكرشان درست كار نكرده و حركت درست را تشخيص نمي‌دهند و متأسفانه از اروپا هستند و ادعاي دوستي هم با ما دارند، به دنبال طرحي براي امروز و فردا در آژانس هستند كه من آن‌ها را نصيحت مي‌كنم كه اين كار را نكنند.

رئيس‌جمهور اسلامي ايران افزود: به اروپايي‌ها نصيحت مي‌كنم كه روابط خوب و دوستانه‌اي كه ما با شما داريم، نبايد اجازه دهند تخريب شود. حرف اصلي من آن است كه در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي جاي كار سياسي نيست و سه كشور اروپايي هم بايد اين را بفهمند كه در اين آژانس جاي بازي سياسي نيست و بايستي بازي سياسي را كنار گذاشته و بدانند كه در آژانس كار فني را دنبال مي‌كنند.

وي خطاب به اروپايي‌ها گفت: كشور‌هاي اروپايي بايستي اجازه دهند كار فني بين جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه پيدا كند چرا كه تهران يك قرارداد بسيار خوب با آژانس منعقد كرده و بعد از قانوني كه مجلس شوراي اسلامي در اين باره وضع كرد، همكاري‌هاي خوبي بين ايران و آژانس شكل گرفت و بهتر است كه اروپايي‌ها اجازه دهند اين توافق ادامه پيدا كند و مسير خود را دنبال كند.

وي گفت: مثل هميشه تكرار مي‌كنم كه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران صددرصد صلح‌آميز است و ما مي‌خواهيم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به راحتي فعاليت‌هاي نظارتي خود را انجام دهد و اگر آژانس مي‌بيند كه هنوز با اقدامات دلخواه خودش فاصله دارد، اشكال به آمريكا بازمي‌گردد.

وي گفت: آمريكا اگر تحريم‌ها را بردارد، روابط ما با آژانس هم گرم‌تر خواهد شد كه در آن صورت فعاليت‌هاي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم دنبال شده و هر نظارتي كه در چارچوب قانون بايستي انجام شود انجام خواهد شد.

روحاني خطاب به آمريكايي‌ها گفت: ما سه سال تمام در برابر تخلف و اقدامات تروريستي دولت قبلي آمريكا مقاومت و صبر كرديم. شما در دوران كرونا هم به وظايف انساني خود عمل نكرديد. دولت قبلي آمريكا در تاريخ بايد شرمنده ملت‌ها و به ويژه ملت بزرگ ايران باشد، به خاطر ظلم و تعدي كه نسبت به اين ملت خوب و متمدن انجام داد.

وي افزود: حالا دولت جديد آمده است و اگر بخواهد جبران كند ما راه را پيش روي او باز گذاشتيم. برخي از دوستان ما مي‌گفتند آمريكا اول بايد بيايد خسارت را به ما بدهد تا ما با او حرف بزنيم. البته آمريكا طي اين سه سال بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار خسارت مستقيم به ما زده است؛ ما به دوستان گفتيم فعلاً اين مساله را براي مراحل بعد بگذاريم؛ در مرحله اول اگر آمريكا مايل است تحريم را بردارد و به برجام بازگردد.

رئيس‌جمهور با بيان اين ضرب‌المثل كه مي‌گويند بوي كباب نمي‌آيد، خر داغ مي‌كنند، گفت: برخي فكر نكنند در اين شرايط جديد، فرصتي پيش آمده كه بخواهند چيزي را به برجام اضافه كنند؛ همه اين چيز‌ها را بايد بگذارند كنار، زيرا برجام كم و زياد نمي‌شود.

روحاني افزود: برجام يك متن واحد و توافقي است كه تمام شده است. اين چيز جديدي نيست كه بخواهيم مذاكره جديد درباره آن انجام دهيم. برجام در همان چهارچوب و قواره‌اي كه ما توافق كرديم، امروز پيش روي ماست و من اميدوارم آن‌هايي كه مي‌خواهند مسائل بين‌المللي از طريق ديپلماسي حل شود، راه آن اين است كه تحريم را برداريد؛ آنچه مانع ديپلماسي است، تحريم شماست تا ديپلماسي و مذاكرات آغاز شود.

وي خطاب به آمريكايي‌ها گفت: لطفاً وقت تلف نكنيد، من به صراحت مي‌گويم كه اتلاف وقت و امروز و فردا كردن به نفع هيچ كس نخواهد بود. اگر وقت تلف شود و كاري به تأخير بيفتد، مسئول مستقيم آن آمريكا خواهد بود.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: ايران اعلام آمادگي كرده و گفته هر زمان تحريم برداشته شود، ما به تمام تعهدات‌مان بدون استثنا عمل خواهيم كرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.