به گزارش تفاهم آنلاين از منظر استراتژيهاي ديجيتال ماركتينگ، گيميفيكيشن به عنوان مجموعهاي از همهي عناصر فعال و سرگرم كنندهاي است كه در وبسايت يا كمپينهاي ايميل ادغام شده و فضا را براي كاربر جذاب تر ميكند. گيميفيكيشن باعث ايجاد هيجان شده و مردم را مشتاق به دستيابي به مواردي مثل جوايز و ... خواهد كرد. چرا كه معمولا مردم از وبسايتها و يا برنامههايي كه از تعامل با آنها لذت بردهاند، استفاده خواهند كرد.
گيميفيكيشن (Gamification) و بازاريابي ديجيتال
گيميفيكيشن به اصل اساسي “لذت بازي” در انسان ميپردازد و راهي است براي تجربهي مثبت ديجيتال و همچنين ايجاد آگاهي از برند، و در ادامه وفاداري مشتري و سودآوري را به دنبال خواهد داشت.
3 دليل اساسي تاثيرگذاري گيميفيكيشن روي مخاطب
حال اين سوال پيش ميآيد كه ، گيميفيكيشن در دنياي واقعي چگونه است؟ و چه چيزي آن را بسيار موثر ميكند؟
- احساس كنترل در كاربر
- تقويت رفتار خوب (حس خوب دريافت پاداش)
- احساس موفقيت
بهترين برنامه در انجام اين كار اينستاگرام است. چرا كه اين برنامه در تركيب گيميفيكيشن (انتظار براي لايك و كامنت بيشتر!) عالي عمل كرده است. پس اگر به كاربر خود اين احساسات را منتقل كنيد كه به چيزي مفيد و سودمندي دست يافته است ، احتمالا دوباره برخواهد گشت.
استفادهي برندهاي تجاري از گيميفيكيشن
اگر نام تجاري خود را گيمي كنيد، علاوه بر آن كه آگاهي از برند را افزايش ميدهيد تعامل با مشتري را نيز افزايش خواهيد داد. علاوه بر آن گيميفيكيشن باعث وفاداري مشتري و بازاريابي دهان به دهان ميشود و كاربران معمولا بازي را از طريق شبكههاي اجتماعي به اشتراك ميگذارند، در نتيجه توجه بيشتري را به برند جذب خواهند كرد.
5 اصل مهم گيميفيكيشن در بازاريابي ديجيتال
قابل دستيابي بودن
هدف مشخص (قوانين ساده و قابل درك)
طراحي جذاب
روند سرگرم كننده.
پاداش و مسابقه
گيميفيكيشن و شبكههاي اجتماعي
گيميفيكيشن در ديجيتال ماركتينگ باعث ايجاد حس رقابت پذيري و تمايل به پيروزي در كاربر ميشود. و در ادامه كاربران با اشتراك گذاشتن تجربهي بازي خود در شبكه هاي اجتماعي، تعامل را از طريق گيميفيكيشن افزايش خواهند داد
گيميفيكيشن در سايت
اين حالت ميتواند به صورت پاپ آپ اجرا شود. در صفحات خاصي ظاهر شود، يا در بالاي صفحهي اصلي وب سايت قرار بگيرد تا بازديدكنندگان را ترغيب به برقراري ارتباط كند.
گيميفيكيشن از طريق ايميل
در مقايسه با بقيهي موارد، بازي سازي از طريق ايميل به راه حلهاي پيچيده يا الگوريتم نياز ندارد. با طراحي يك چالش ساده، كاربري كه با خواندن ايميل شما سرگرم شود، احتمالا ايميل بعدي را نيز باز خواهد كرد.
استراتژي گيميفيكيشن براي افزايش تعامل با كاربران
براي شروع، يك بازي را در استراتژي بازاريابي ديجيتالي خود قرار دهيد. سپس دستاوردها، جوايز، امتيازات و ... را كه كاربران بتوانند قفل آنها را باز كنند، ايجاد كنيد. در ادامه كاربران را تشويق كنيد تا پيروزيهاي خود را به اشتراك بگذارد. به همين سادگي!
برندها هميشه به دنبال راههايي براي دستيابي به مخاطبان جديد يا ارتباط گيري دوباره با مخاطبان قديمي هستند. جذابيتهاي گرافيكي اين فرصت را فراهم ميكند تا در يك محيط سرگرم كننده با معرفي يك مارك آشنا شده و بدون حس اجبار آن را انتخاب كند.
در نهايت استفاده از گيميفيكيشن ابزاري قدرتمند و موثر براي بدست آوردن معرفي و سود بيشتر دركسب كار است. از گميفيكيشن در ديجيتال ماركتينگ ميتوان به عنوان ابزاري براي بازاريابي دهان به دهان استفاده كرد كه سبب افزايش روزافزون تعامل و برندسازي خواهد شد.